onsdag 19 augusti 2009

På rosa moln i Las Vegas

Dag 1:
I måndags bar det äntligen av mot Las Vegas och UNLV. Jag tog med mig syster Leontina och vi flög tidigt på måndagsmorgonen mot Newark där vi hade en tre timmar lång mellanlandning. Den första nio timmar långa flygningen gick relativt fort med tanke på att det fanns otroligt många filmer, serier och spel i skärmen framför en. Dock kändes de sista fem timmarna på nästa flyg mycket längre eftersom underhållningen var lika med noll. Så jag satt i ca 3 timmar och stirrade ut på öknen och skogsbränder under oss. Väl framme i LV mötte Thomas upp oss, Thomas är en annan svensk simmare som är inne på sitt fjärde år på UNLV. Vi tog en taxi hem till Thomas nya lägenhet, där jag och Leontina spenderar våra första nätter. Thomas bor typ 50 m från våran simhall, så jag blev något avundsjuk på lägenheten. Dock håller renoveras simhallen för tillfället så vi kommer träna i en annan utomhusbassäng en bit bort från skolan. Jag tänker inte klaga eftersom min bränna antagligen kommer nå sitt maxtak.
Leontina, som varit sjuk under hela resan, gick och sov på våra underbart sköna luftmadrasser medan jag och Thomas gick på en upptäcktsfärd på campus. Jag någon slags obeskrivlig storhetskänsla av att se alla ENORMA byggnader. Allting kändes helt underbart! Jag kunde till och med acceptera de 5 miljoner kackerlackor och ailien liknande gräshoppor som sprang runt på gatan. Dock var jag tvungen att springa zick zack men jag brydde mig inte ett dugg.
Jag och Thomas tog en snabb mexikans middag och sen gick vi och la oss, och det enda jag kunde tänka på innan jag somnade var hur lyckligt lottad jag kände mig. Eller ja, en liten tanke fanns även där att jag antagligen kommer känna en del andra känslor nästa vecka när skolan och träningen drar igång, men det är nästa vecka som sagt.

Dag 2:
Vi började dagen med att gå till simhallens omklädningsrum och duscha. Omklädningsrummet ser precis ut som alla dessa omklädningsrum som man sett på amerikanska skräckfilmer, fast utan någon knivmördare eller ailien.
Sedan gick vi vidare till skolmatsalen för att äta frukost. Där kunde jag konstatera att jag antagligen kommer bli fet eller biff. Frukosten hade allt och lite till att äta. Och denna frukost kommer jag äta i ett års tid. Till lunch och middag kommer det alltid finnas sex olika maträtter, alltid pizza och hamburgare, så fettet är ett faktum.
Sen var det dags att fixa massa praktiska saker runt om på campus, så jag och Thomas gick fram och tillbaka på campus för att fixa med mina klasser, kort, papper och gud vet allt. Någon gång på eftermiddagen fick vi tid för att gå och träffa mina framtida tränare. Jag var inte världens mest pratgladaste person, men grabbarna gjorde ett jäklans bra intryck på mig! Jag fick en cykel och en tv av tränare Kunio, så åter igen förgylldes min dag.
Eftermiddagen spenderades, självklart, på The Strip. Under ganska lång tid trodde jag att värmen skulle bli min död, men jag lyckade trots allt överleva dagen. The Stip är helt otrolig och väldigt galen. Här finns allt att hitta och allting var så himlans pampigt! Något som man helst klart måste uppleva själv!
Het utmattad och uttorkad däckade jag på min luftmadrass, men lyclighetskänslan sken fortfarande inom mig.

Dag 3:
Frukost åts hemma hos Thomas, sedan var det dags för mer praktisk fix. Tid spenderades på campus och fortfarande finns det mängder med nya saker att upptäcka. Campus är otroligt vackert och stort som attans. Jag har fixat några kurser för det framtida halvåret. Jag kommer läsa franska, en intensiv kurs i engelska för invandrare, antagligen kostlära och så ska min studievägledare försöka få in mig på rock historia. Det finns en del helt udda och roliga kurser att välja på, men allt för kul ska man ju trots allt inte ha i skolan.
Vi gick sedan vidare mot en galleria för att utföra lite shopping. Återigen försökte värmen smälta min kropp, men åter igen besegrade jag den. Jag fixade ett amerikanskt kontantkort så jag kan göra mobilsamtal och sen gick vi vidare mot Target. Target är typ som usas Ica Maxi, fast tio gånger större, för er som inte vet. Där inhandlades en del nya saker och vi träffade även på en unlv simmare. Han var snäll och skjutsade hem hos till Thomas, sedan tog jag min dator och gick till simhallen omklädningsrum för att få lite internet, och nu sitter jag här. Imorgon är det dags för mig och alla andra freshmens att flytta in i våra studentrum. Jag kommer bo men en tjej från San Diego som heter Krista. Så imorgon kommer jag antagligen träffa en del av simmarna, och jag ber till gud att min engelska i alla fall kan vara någorlunda.

To be continued....


Utsikten ser ut såhär precis utanför Thomas lägenhet


Skolan yttepyttiga bibliotek












Några bilder på campus


Simhallen, som just nu renoveras, kommer bli klar i December


här kommer vi senare att flexa våra muskler




Fem minuter från Thomas lägenhet ligger Hard Rock












Bilder från The Strip. Jag har massvis med bilder att visa, men nu hinner jag inte ladda upp fler,
dessa får komma senare.






2 kommentarer:

  1. Fan vad kul Emma!:D Ser riktigt najs ut!
    Jag har själv börjat kolla upp lite inför mina utlandsstudier, har dock inte bestämt om jag ska läsa via SU och läsa delar av min svenska utbildning eller om jag ska anlita ett företag som du och läsa en annan utbildning på två år, förmodligen i LA, medan jag har studieuppehåll på socionomutbildningen.

    Var det Kilroy du anlitade?

    Du får ha det så bra vännen så hörs vi, massa pussar och kramar!:D
    /Nicole

    SvaraRadera
  2. Vännen, det låter som att dina första 3 dagar har varit underbara, och så kommer det att fortsätta vara. Ta hand om dig och fortsätta uppdatera oss med allt spännande som händer!
    Puss&Kram Mia

    SvaraRadera